ABSTRACT ESSENCE              Spark 3/2005

Lost Life

Jedno z milých překvapení tuzemské scény, na která byl minulý rok opravdu bohatý. Tato začínající kapela je díky svému širokému hudebnímu spektru žánrově těžko postižitelná, přesto jsem v jejím výrazu objevil nepřeslechnutelnou vazbu s mnou kdysi definovaným dusk metalem. V případě ABSTRACT ESSENCE však nelze použít tuto formuli v čisté podobě, neboť v jejich tvorbě se s duskmetalových základem kloubí nejedna esence ( že by odtud název kapely?) dalších odnoží temně metalového resortu.

Kluci díky své nevázanosti dokáží s přehledem vystřídat během jediné skladby nepřeberné množství zdánlivě nesourodých ingrediencí, které s lehkostí potrhlých architektů stmelí v jeden elektrizující celek a vytvoří skvěle strhující atmosféru. S trochou nadsázky se dá jejich projev přirovnat k tématicky složitým, přesto perfektně čitelným a poslechově záživným mnohavrstevným kompozicím, jakými vládli kupříkladu temní ekvilibristé EMPEROR, ale velká část inspirace padá i na hlavy původních CRADLE OF FILTH, daly by se vystopovat i letmému poslechu skryté paralely s italskými SADIST nebo izraelskými ORPHANED LAND, a sem tam dokonce problesknou syrové reminiscence hard rocku 70. let. Nemalý inspirační polibek přidaly i zasmušilé múzy gothic/doomových svatyň, a zároveň kapela obdržela nejeden šrám od ostrých trnů progresivního metalu.

Výsledný koktejl je natolik motivově pestrý, technicky variabilní a zdrojově různorodý, že je až s podivem jak pevně a smysluplně drží pohromadě. Dle pravidla nejlepší na konec gradují ABSTRACT ESSENCE závěrečnou kompozicí „ The Old House“, ve které se vitální sextet předvádí v plné parádě. Ondrův kreativní vokál metá salta od Daniho jedovatých „záškrtů“ až po Mansonuv psychonautický pathos, a pichlavé klávesy se studeně tvrdými údery bicích svádějí impozantní souboje na ostří disharmonie v dráždivém oparu zneklidňující aury. Technický, skladatelský a náladotvorný potenciál této mladé partě rozhodně upřít nelze, a samizdatové CD i po stránce zvukové prakticky nemá chybu. Ačkoliv výraznější originalita prozatím tone v prvotních nánosech inspiračních vlivů, začátek se vydařil skvěle, a já osobně vidím budoucnost ABSTRACT ESSENCE v nadějných odstínech... pokud ovšem neusnou na vavřínech.

Blackmoon     *****